دفتر نقاشی

دفتر نقاشی

دفتر نقاشی پیتیکو

دفتر نقاشی – یکی از لوازم تحریر های ضروری به خصوص برای دانش آموزان و کودکان، دفتر های نقاشی هستند که در ابعاد، مدل ها و طرح های متنوعی تولید می شوند و با گسترش تولیدات فانتزی، انواع دفتر نقاشی های فانتزی نیز روانه بازار لوازم تحریر شده اند. از جمله ویژگی های اصلی و مهمی که یک دفتر نقاشی باید داشته باشد این است که طرح روی جلد آن شاد و رنگی و جذاب باشد تا دانش آموزان و کودکان را به نقاشی کشیدن و انجام فعالیت های هنری ترغیب کند و قدرت خلاقیت و ذوق آن ها را برای نقاشی کشیدن افزایش دهد. مورد دوم اینکه : یک دفتر نقاشی خوب باید کاغذهایی تمییز، سفید و با کیفیت داشته باشد تا کودک بتواند بدون هیچ گونه زحمت و فشارِ دستی، روی آن کاغذ ها نقاشی و رنگ آمیزی انجام دهد. البته نقاشی کشیدن و رنگ آمیزیِ راحت، ۵۰ درصد به جنس کاغذ های دفتر وابسته است و ۵۰ درصد هم به کیفیت مداد و مداد رنگی و قلمی که استفاده می شود. اما در هر صورت کیفیت کاغذ های دفتر نقاشی فاکتور مهمی است که حتما هنگام خرید این محصول باید به آن توجه شود.

دفترهای نقاشی در ابعاد و شکل های متنوعی تولید می شوند و برای نقاشی با ابزار مختلف، می بایست دفتر نقاشی یا طراحی مناسب با آن ابزار را انتخاب نمود.

۱٫ دفتر نقاشی ساده :

این دفترها در ابعاد متنوع فیلی، رحلی، وزیری و … تولید می شوند و کاغذهایشان تحریر کاملا سفید و صاف می باشند و معمولا برای نقاشی با مداد رنگی، خودکار رنگی، پاستل، ماژیک های نقاشی معمولی و … کاربرد دارند. این دفتر نقاشی ها معمولا برای دانش آموزان و کودکان مناسب اند و غالبا به صورت ۴۰ یا ۶۰ برگ تولید می شوند. طرح روی جلد آن ها اغلب طرح های شاد و کودکانه است و امروزه با گسترش تولیدات فانتزی و افزایش خلاقیت و نوآوری در تولید این محصولات، این دفترها صرفا به حالت استاندارد و معمولی مستطیل و مربع تولید نمی شوند، بلکه بعضی از آن ها حتی به شکل انواع حیوانات یا کاراکترهای فانتزی برش خورده و مدل خاصی دارند. در مجموع چون دفتر نقاشی وسیله ای است که به پیاده سازی ایده ها و تصاویر ذهنی کودک کمک می کند، باید طراحی آن هم از نظر شکل، رنگ و مدل، جذاب و خلاقانه بوده و کودک را به انجام فعالیت های هنری تشویق کند و سر ذوق بیاورد.

۲٫ دفتر مخصوص آبرنگ :

این دفترها معمولا دارای کاغذ هایی با گرماژ بالاتر و ضخیم تر هستند، به طوری که هنگام نقاشی با آبرنگ و گواش، کاغذ خیس و دفرمه نشود و از بین نرود. و این دفتر ها چون هم برای کودکان استفاده می شوند و هم برای بزرگسالان، طراحی جلد آن ها متنوع تر بوده و شامل طرح های فانتزی، کلاسیک یا حتی طرح های خیلی ساده و مینیمال تر هم می شوند. این دفتر ها هم در ابعاد متنوعی از اندازه های کوچک جیبی گرفته تا ابعاد رحلی و بزرگتر تولید می شوند و برای سبک های مختلف نقاشی با آبرنگ و گواش مورد استفاده قرار می گیرند.

۳٫ دفتر مخصوص رنگ روغن :

این دفتر ها دارای کاغذ هایی با پوشش ویژه جهت نقاشی با ابزاری مانند رنگ های روغن، اکریلیک و تمپرا هستند و به دلیل کیفیت بالایی که دارند، معمولا قیمت بالاتری نیز داشته و برای کارهای حرفه ای تر خریداری و استفاده می گردند.

انواع دفتر نقاشی از نظر نوع صحافی، ابعاد، نوع جلد و نوع کاغذ :

اگر قصد خرید دفتر نقاشی برای کودک و دانش آموزان مقاطع پایین را دارید، به دلیل راحتی کودک در هنگام نقاشی کشیدن، بهتر است صحافی دفتر سیمی باشد تا به راحتی ورق بخورد و به صورت صاف مقابل دست کودک قرار بگیرد و اگر یکی از کاغذ های دفتر هم کنده شد، به سایر کاغذ ها آسیبی وارد نشود. همچنین یک دفتر مناسب چه از نوع دفتر مشق باشد چه دفتر نقاشی، چون به صورت مداوم توسط دانش آموزان و کودکان مورد استفاده قرار می گیرد و مدام توسط آن ها در کیف های شان حمل می شود؛ باید جلد با کیفیتی هم داشته باشد تا به سرعت آسیب نبیند و ظاهر نامرتبی به خود نگیرد. دفتر های نقاشی امروزه در ابعاد مختلفی تولید می شوند که بعضی از آن ها برگه های خیلی بزرگی در ابعاد A4 یا حتی A3 دارند که گرچه کاغذ های این دفتر ها شاید فضای بیشتری برای نقاشی کشیدن داشته باشند؛ اما دفترهای سایز B5 که به آن ها سایز وزیری هم می گوییم، ابعاد استاندارد تری داشته و به راحتی در انواع کیف ها از کیف های کوچک مناسب مهد گرفته تا کیف های بزرگتر جا می شوند و کودک می تواند همه جا آن را همراه خود داشته باشد و به راحتی درون آن نقاشی بکشد.

اما اگر دفتر نقاشی یا طراحی را برای مقاصد حرفه ای تر و هنری تر خریداری می کنید، صحافی دفتر می تواند از نوع سیمی یا ته دوخت باشد و جلد دفتر هم بهتر است جلدی کاملا ضخیم، با کیفیت و محکم باشد تا به راحتی آسیب نبیند و آثار هنری ارزشمندی که در آن رسم می شوند، کاملا محفوظ باشند. سایز دفترهای نقاشی حرفه ای تر هم کاملا بسته به سبک نقاشی فرد است. همانطور که گفته شد، امروزه دفترهای نقاشی یا به طور جامع تر، دفتر های بدون خط در انواع ابعاد از سایز جیبی گرفته تا رحلی و بزرگ تولید می شوند و بسته به آثاری که می خواهید در آن ثبت کنید و سبک نقاشی و طراحی خود، می توانید یک سایز مناسب را انتخاب نمایید.

یکی دیگر از ویژگی هایی که هنگام خرید دفتر نقاشی، به خصوص دفتر های نقاشی معمولی باید به آن توجه شود، این است که کاغذ های دفتر گِرَم بالایی داشته باشند و تا حدودی ضخیم باشند تا هنگام نقاشی با انواع ابزارها و نوشت افزار مختلف مانند مداد رنگی، مداد شمعی، انواع ماژیک ها، پاستل و یا حتی خودکار و روان نویس، رنگِ قلم استفاده شده به پشت کاغذ پس ندهد و در پشت کاغذ ردِ پررنگی بر جای نگذارد؛ به گونه ای که وقتی روی یک طرف کاغذ نقاشی کشیده می شود، رد و طرح آن در پشت کاغذ بر جای نماند و بتوان از سمت دیگر کاغذ هم استفاده کرد. امروزه دفترهای نقاشی معمولی غالباً با کاغذ های تحریر ۷۰ یا ۸۰ گرم تولید می شوند که ضخامت خوبی دارند.  البته این موضوع هم همانقدر که به کیفیت کاغذ وابسته است، به کیفیت ماژیک، خودکار یا روان نویس استفاده شده هم بستگی دارد. چون بعضی از ماژیک ها و خودکار ها تحت هر شرایطی در هنگامِ استفاده جوهر پس می دهند و کاغذ ها را کثیف می کنند.

گروه تولیدی پیتیکو به عنوان یک تولید کننده لوازم تحریر فانتزی، مدل های مختلفی از انواع دفتر های مشق و نقاشی را تولید کرده که در حال حاضر دفترهای نقاشی پیتیکو شامل ۱۶ طرح متنوع، شاد و فانتزی می باشند (۸ مدل دفتر ۶۰ برگ با کاراکترهای متنوعی همچون دختر، یونیکورن، تکشاخ، فضانورد، خرگوش، پاندا، دایناسور و …؛ و ۸ مدل هم دفتر ۴۰ برگ با طرح های کاوایی و فانتزی دخترانه). دفتر های نقاشی ۶۰ برگ پیتیکو، دفتر مشق، کاغذ یادداشت، تو دو لیست و دفترچه یادداشت ست هم دارند که می توان آن ها را به صورت پک و ست تهیه کرد. دفتر های نقاشی پیتیکو همه طرح جلدهایی فانتزی و بسیار شاد دارند و جلد نرم هستند. جنس جلد دفترها، مقوایی با ضخامت بالا و جنس کاغذ ها نیز تحریر کاملا سفید ۷۰ گرم می باشد که ضخامت بالایی دارند و اگر از ماژیک و قلم مناسبی برای نقاشی استفاده شود، به هیچ عنوان رنگ به پشت کاغذ پس نمی دهد. صحافی دفتر ها نیز سیمی بوده و ابعادی معادل ۱۷×۲۴ سانتی متر یعنی سایز وزیری دارند.

این دفتر ها معمولا برای کودکان و دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرند. اما بزرگسالان هم می توانند برای انواع نقاشی ها و طراحی ها با مداد، خودکار، پاستل و ماژیک های نقاشی و طراحی معمولی، از این دفتر ها استفاده کنند و هیچ محدودیتی ندارند. حتی اگر فرد بزرگسالی هستید که طرح های فانتزی و کیوت جلد این دفترها را دوست دارید اما اهل نقاشی کشیدن نیستید، می توانید از این دفتر برای ساختن بولت ژورنال، دفتر برنامه ریزی یا اسکرپ بوک، برای نوشتن یادداشت ها یا لیست کار روزانه و … هم استفاده کنید. برای این کار فقط به چند خودکار یا روان نویس، تعدادی استیکر و یک خط کش برای رسم کردن جداول و کادر هایی به سبک بولت ژورنال نیاز دارید. در هر حال فکر نکنید که این دفترهای فانتزی جذاب فقط مخصوص نقاشی کشیدن و استفاده دانش آموزان و کودکان است. شما می توانید در هر سنی که هستید، هر محصول فانتزی که دوست دارید را تهیه کنید و به روش مخصوصِ خود از آن استفاده کنید.😊

دیدگاهتان را بنویسید