خرید دفتر مشق

دفتر مشق

خرید دفتر مشق

دفتر مشق یا دفتر تمرین، معروف ترین و رایج ترین انواع دفترها هستند که از زمان های بسیار گذشته تا کنون در انواع متفاوتی در بازار لوازم تحریر وجود داشتند و یکی از اصلی ترین و شاید بتوان با قاطعیت گفت که مهمترین وسیله ی تحریری هستند که برای همه ی افراد محصل مورد استفاده قرار می گیرند. این دفترها با هر نوع طرح و رنگی که باشند، کاغذهایی دارند که خط دار هستند و فاصله خطوط معمولا در تمام دفتر مشق ها یکسان و به میزان ۷ الی ۸ میلی متر است (بسته به اینکه سایز دفتر وزیری باشد یا رحلی). در واقع دفتر های خط دار را اصطلاحا دفتر مشق می گویند و این بدان معنی نیست که حتما این دفترها برای مشق نوشتن باید مورد استفاده قرار بگیرند، بلکه می توان از آن ها برای امور مختلفی مانند نوشتن یادداشت های روزانه نظیر نوشتن برنامه ها و لیست کار هر روز، نوشتن لیست خرید، برنامه های بیرون رفتن، خرج و مخارج، ایده ها و مسائلی که در طول روز ذهن انسان با آن ها درگیر می شود و به طور کلی یادداشت برداری های روزانه از آن ها استفاده کرد.

گرچه شاید امروزه با گسترش وسایل الکترونیکی، بعضی از افراد جزوات درسی و یادداشت های روزانه خود را با وسایل الکترونیکی به ثبت برسانند، اما هنوز هم استفاده از دفتر و خودکار و نوشتن به روش سنتی و دستی، طرفداران خاص خود را دارد و معمولا به یادگیری و تمرکز بیشتر فرد هم کمک می کند.

در کشور ما افرادی که متولد دهه های ۷۰ به قبل باشند، حتما در دوران تحصیل خود دفترهای مقوایی که طرح جلد های محدودی داشتند و صحافی آن ها از نوع منگنه ای بود را به عنوان دفتر مشق استفاده کرده اند و به نوعی این دفترها جزئی از خاطرات و نوستالژی این افراد به حساب می آیند. دفترهایی که صرفا برای رفع نیاز نوشتن و یادداشت برداری محصلان تولید می شدند و خیلی از نظر ظاهر، زیبا و جذاب نبودند. اما در سالهای اخیر، شاید بتوان گفت از همان دوران تحصیلِ دهه ی هفتادی ها به بعد، با گسترش تولید محصولات فانتزی و افزایش خلاقیت و نوآوری در عرصه تولید و بسته بندی محصولات مختلف، محصولات حوزه ی نوشت افزار و تحریر هم در انواع طرح های فانتزی و جذاب تولید شدند و کم کم تولید کنندگان زیادی در داخل و خارج کشور، انواع لوازم تحریر فانتزی را تولید نموده و روز به روز تنوع بیشتری در حوزه ی این محصولات به چشم می خورد.

با بیشتر شدن تنوع این محصولات، در خرید انواع دفتر مشق های فانتزی و دفتر هایی برای جزوه نوشتن و یادداشت برداری، باید حتما این نکات را مد نظر قرار داد :

۱٫ تعداد برگه های دفتر :

دفترهای خط دار از نظر تعداد برگه یا کاغذ در انواع بسیار متفاوتی از جمله ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۵۰، ۱۶۰، ۲۰۰ و … تولید می شوند. در واقع این ها تنوع های معمول دفترهای خط دار از نظر تعداد برگه می باشند، ولی انواع مختلف دیگری از این دفترها با تعداد برگه ها متفاوت و متنوعی هم تولید می شوند و هیچ محدودیتی ندارند. اگر بخواهیم دفتر های خط دار را برای دانش آموزان مقاطع پایین تر به عنوان دفتر مشق و تمرین تهیه کنیم، بهترین انتخاب، دفترهای ۶۰ برگ یا ۸۰ برگ هستند. به خصوص ۶۰ برگ، چون دفتر های ۶۰ برگ هم حجم کمتری دارند و سبک تر می باشند و هم دانش آموزی که در مقاطع پایین تر قرار دارد، بهتر است در طول سال چندین دفتر تمرین و مشق متنوع را به اتمام برساند و عوض کند تا روند درس خواندن و تمرین کردن برای او کسل کننده و یکنواخت نشود و مثلا در کل سال تحصیلی از یک دفتر حجیم و سنگین استفاده نکند. برای املا نوشتن هم که دفترهای خط دارِ ۴۰ برگ، مناسب ترین گزینه هستند یا حتی برای جزوه و تمرین نوشتنِ درس هایی با حجم کم. از دفترهای ۸۰ و ۱۰۰ برگ بهتر است برای جزوه نوشتن درس های مهم و اساسی مانند ریاضی و علوم استفاده کرد. و برای دانش آموزان مقاطع پایین استفاده از دفترهای بیشتر از ۱۰۰ برگ خیلی مناسب نمی باشد. باز هم به همان دلیل سنگین بودن دفتر و یکنواخت شدنش.

اما در مقابل برای دانش آموزان مقاطع بالاتر و دانشجویان، بهتر است از دفتر های خط دار ۱۰۰ برگ به بالا، دفترهای رحلی بزرگ، کلاسوری و … استفاده شود. چون حجم درس های آن ها معمولا زیاد و سنگین بوده و بهتر است برای منسجم و مرتب بودن جزوه ی یک درس، کل مباحث آن واحد درسی در یک دفتر جمع آوری شود تا در پایانِ ترم، دانش آموز یا دانشجو دچار سردرگمی نشود. اما برای تنوع دفتر های این رده سنی هم می توان مثلا به جای استفاده از یک کلاسور ۲۰۰ برگ برای جزوه برداری ۲ یا ۳ واحد درسی مختلف، از ۳ دفتر ۱۰۰ برگ جلد سخت با طرح های متنوع استفاده کرد تا هم حمل آن ها در کیف و کوله راحت تر باشد، هم اینکه تنوع بیشتری برای فرد داشته باشد. همچنین دانش آموزان مقاطع بالاتر یا دانشجویان می توانند از دفترهای ۴۰ یا ۶۰ برگ برای نکته برداری دروس کم حجم تر خود مانند درس های تک واحدی استفاده کنند.

۲٫ جنس جلد دفتر مشق :

جنس جلد دفتر هم از دیگر نکات مهمی است که هنگام خرید یک دفتر مشق باید حتما به آن توجه کرد و بسته به نیاز خود، دفتر مناسبی را انتخاب کرد. دفتر های مشق از نظر جنس جلد معمولا در انواع مختلف ۱٫ جلد نرم که غالبا از جنس مقوا با گرماژ های مختلف می باشد؛ گاهاً از جنس مقوا گلاسه یا مقوا با کاور پلاستیکی و … می باشند. یا ۲٫ جلد سخت که جلدی ضخیم و غیر منعطف دارند و ۳٫ جلد طلقی که اینها نیز خود از طلق هایی با جنس های متنوع و ضخامت مختلف تولید می شوند، جای می گیرند.  در این مورد هم همچنان باید به نوع استفاده ی دفتر دقت نمود. مثلا اگر دفتر را برای مشق و تمرین نوشتن روزمره دانش آموز تهیه می کنیم و همه جا باید همراه دانش آموز باشد، باید از دفتری با جلد سبک و در عین حال با کیفیت استفاده کرد تا حمل آن برای دانش آموزی با سن کم راحت باشد. اما طبیعتا برای نوشتن جزوات مهم و اساسی و برای استفاده دانش آموزان مقاطع بالاتر و دانشجویان، بهتر است از دفترهایی با جلد های محکم، جلد سخت یا طلقی استفاده نمود.

۳٫ نوع کاغذ های دفتر مشق :

هر دفتر مشقی خط دار است؛ اما هر دفتر خط داری، دفتر مشق نمی باشد.😉 دفتر مشق یا تمرین یا حتی دفتری که برای جزوه نویسی استفاده می شود، باید دارای کاغذهایی از جنس تحریر و سفید رنگ باشد. دفترهای خط دار دیگری با کاغذ هایی از نوع کرافت یا بالک و … هم تولید می شوند که این دفتر ها برای استفاده به عنوان دفتر تحصیلی اصلا مناسب نمی باشند. کاغذ دفتر مشق یا تمرین یا حتی دفتر جزوه برداری باید به گونه ای باشد که مداد یا خودکار به راحتی روی آن حرکت کند و روان بنویسد، به پشت کاغذ جوهر پس ندهد، هنگام نوشتن و خواندن مطالب چشم را اذیت نکند و … ، البته این موارد همانقدر که به کیفیت کاغذ دفتر بستگی دارد، به کیفیت نوشت افزاری مانند مداد، نوک اتود، خودکار، روان نویس، هایلایتر و … هم وابسته بوده و مثلا اگر از با کیفیت ترین کاغذ هم استفاده کنید، اما از خودکار یا ماژیکی برای نوشتن استفاده کنید که مدام جوهر پس می دهد، به هر حال جوهرِ آن، کاغذِ با کیفیت را هم کثیف خواهد کرد.

کاغذ های دفاتر تحصیلی معمولاً از نوع تحریر ۷۰ گرم بوده که کیفیت بالایی دارند و به صورت اختصاصی برای همین کار تولید می شوند. امروزه انواع دیگری از دفاتر فانتزی خط دار با کاغذ های کرافت یا بالکی هم در بازار لوازم تحریر موجودند که به هیچ عنوان برای مشق نوشتن یا جزوه برداری درسی مناسب نیستند.

همچنین در هنگام خرید دفتر مشق دقت کنید که رنگ خطوط دفتر ملایم باشند و در هنگام نوشتن و خواندنِ مطالب چشم تان را اذیت نکنند.

۴٫ صحافی دفتر :

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، در قدیم اغلب دفتر ها صحافی از نوع منگنه ای داشتند و رفته رفته با گسترش تولیدات فانتزی، دفتر ها ی فانتزی با صحافی چسب گرم وارد بازار شدند، سپس دفتر های سیمی، دوختی، کلاسوری و … هم تولید شدند و به مرور کیفیت این محصولات بالاتر رفته و استفاده از آن ها بسیار راحت تر شد. در انتخاب نوع صحافی دفتر هم همچنان باید به کاربردی که آن دفتر قرار است برایتان داشته باشد توجه کنید. مثلا دفتر مشق و تمرین کودکان بهتر است از نوع سیمی باشد تا به راحتی ورق بخورد و اگر کاغذی از دفتر جدا شد، کل شیرازه ی آن دفتر آسیب نبیند. اما برای استفاده های مهم تر و طولانی مدت تر، علاوه بر دفتر های سیمی به خصوص از نوع فنر دوبل، می توان از دفتر هایی با صحافی ته دوخت که بسیار محکم و با کیفیت هستند نیز استفاده کرد. دفتر های کلاسوری نیز به دلیل ویژگی تعویض برگه ها و امکان استفاده ی مجدد، گزینه ای اقتصادی و به صرفه هستند، اما تنها برای دانش آموزان مقاطع بالاتر و دانشجویان، نه کودکان و دانش آموزان کوچک.

در مجموع می توان گفت انتخاب مناسب ترین دفتر و خرید آن بستگی به استفاده ای دارد که قصد دارید از آن داشته باشید و فردی که می خواهید آن دفتر را برای او بخرید. و اگر دفتر خط دار یا همان اصطلاحاً دفتر مشق را برای مصارف ضروری (نه صرفا به دلیل زیبایی ظاهری) تهیه می کنید، لازم است علاوه بر طرح و رنگ و جذابیت ظاهری آن به موارد دیگری هم دقت کنید. در مقالات بعدی به صورت جزئی تر در رابطه با ویژگی های کاربردی دفتر های تولید شده در گروه تولیدی پیتیکو برای شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید محصولات مورد نیاز خود را از تولیدات این برند انتخاب  و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید